研究発表
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Comparative Review of the Foreign Language Learning History of a Japanese and a Flemish-Dutch Native Speaker
The Asian Conference on Language 2020 - iafor (新型コロナウイルス拡大防止対策としてオンライン発表)
(Dis)like of English by University Students Related to Proficiency and Background
Temple University Japan, 22nd Applied Linguistics Colloquium (2020)
The History of English Education in Japan: Focusing on Its Dawn and the Latest Period
Temple University Japan, 21th Applied Linguistics Colloquium (2019)
Japanese Students' Demotivating Factors in Learning English and Their Individual Background
Temple University Japan, 20th Applied Linguistics Colloquium (2018)
Many Japanese high school graduates state that they disliked their English classes. This is often attributed to the teaching style in junior and senior high school in Japan. This study investigates if there is also a personal (individual) background component to the phenomenon.
Japanese University Students’ Demotivating Factors in Learning English
Temple University Japan, 19th Applied Linguistics Colloquium (2017)
The results of a questionnaire among university students regarding demotivation and its correlation with the TOEIC score
The Pedagogical Significance of Japanese University Students’ Short-Term Overseas English Programs
42nd Annual International Conference on Language Teaching and Learning (JALT 2016), Nagoya 2016/11/27
Update and further elaboration on the presentation given at Temple University Japan, 18th Applied Linguistics Colloquium (2016)
The Pedagogical Significance of Japanese University Students’ Short-Term Overseas English Programs
Temple University Japan, 18th Applied Linguistics Colloquium (2016)
Many Japanese universities organize short-time overseas English programs for their students during vacation periods often accompanied by their instructor(s). What is the pedagogical significance and effect of this kind of programs: The participants increase their motivation to learn/use English by and large and decide to continue studying English.
“Difference in Socio-Cultural Background of English Learners in Japan and Flanders, Belgium”
The 48th Annual Meeting of the Societas Linguistica Europaea 欧州言語学学会 2 – 5 September 2015 Leiden University Centre for Linguistics (LUCL), Leiden
A Literature review regarding LINGUISTIC DISTANCE and its influence on TESOL
The 17th Temple University Japan Campus Applied Linguistics Colloquium (2015)
In Japan, teachers have always experienced enormous difficulties in teaching English. This becomes distinctly particular when students in Japan are compared with students in Flanders (Belgium), native speakers of Dutch. Although many point out that this phenomenon is mainly caused by what we call "linguistic distance", very little research has been done focusing on what linguistic distance really means. The presentation gave an overview of literature regarding the influence of the linguistic difference (distance) on the difficulties of the process of teaching English, mainly dealing with four articles and their research results - what they have and have not found out.
日本における英語学習者の意識調査 - 中学生と大学生の比較
国際異文化学会 於 立正大学品川キャンパス(2014年5月10日)
日本における一般的EFL(English as a Foreign Language – 外国語としての英語)の学習者の置かれた環境を含めた、若い学習者の英語学習に対する意識を探り、その結果から現状を把握、分析するのが本研究の目的である。さらに、その分析結果を今後の英語教育の実践に活かすことをその上の目標とする。 英語は現在、現代世界における「Lingua Franca - リンガ・フランカ」として確固たる地位を築いており、その認識の下、平成14(2002)年に「『英語が使える日本人』の育成のための戦略構想」が我が国の文部科学省により発表された。この中で文科省は「経済・社会等のグローバル化が進展する中、子ども達が21世紀を生き抜くためには、国際的共通語となっている「英語」のコミュニケーション能力を身に付け ることが必要であり、このことは、子ども達の将来のためにも、我が国の一層の発展のためにも非常に重要な課題となっている。」と述べ、「 その一方、現状では、日本人の多くが、英語力が十分でないために、外国人との交流において制限を受けたり、適切な評価が得られないといった事態も生じている。同時に、しっかりした国語力に基づき、自らの意見を表現する能力も十分とは言えない。」故に、「国際社会に活躍する人材等に求められる英語力」を得ることをこの構想の達成目標の一つに挙げている。 この発表から十年以上が経過した現在、それでは、実際の教育現場において、何よりもまず、当の英語学習者の状態はどうなっているのだろうか。本研究はその点に注目したものである。 本研究の対象者は東京都内の中学一年生(136名)および大学生二・三年生(英語を専攻としない55名 )である。英語学習のごく初期の段階と、思春期を通過し青年期に達した段階で、その学習に対する意識に違いは出るのだろうか。また、彼らを取り巻く環境に差異はあるだろうか。これらを探るため、対象者にはこちらの提示した項目ごとの質問に答えてもらう形の、アンケート調査を行った。質問には例えば、「英語が使えることは良い仕事に就くために重要である(英語の重要性の認識)」「少なくとも私の両親のうち一人は英語が話せる(学習者の置かれた環境)」「いつか私は英語が上手く話せるようになると思う(自己効力感、自己に対する信頼感・有能感)」「ことばを習うのに特別な才能がある人たちがいる(信条)」「私はクラスで、英語で先生と話すとき緊張する(不安感)」のようなものが含まれており、これを4段階のリッカート尺度で答えてもらうように工夫した。 アンケート調査の結果わかったことは、わずかながらも統計学的に有意な差が見られたのは、中学生群がより強く「自身の置かれた英語学習の環境は良い」と感じていることと、大学生群がより強く「英語を話すことに対する不安感がある」と感じていることであった。 本研究の限界としては、中学生群が公立校でありながらも地域でも優秀な生徒が集まる学校として知られ、その均一性が顕著であることに対し、都内大学は私立小規模大学でありながら、全国のさまざまな地域から学生がを集めた集団であり、また今回は両群の比較した数の面においてもややバランスを欠いたため、結果の分析が完全とは言えなかったかもしれない、ということが挙げられる。これらは今後さらなる研究を行う際の課題として残されている。
How the Oranda-tsuji (Dutch interpreters/translators) learned English from R. MacDonald
Temple University Japan, 2014 Applied Linguistics Colloquium
Who was Ranald MacDonald and how did the Oranda-tsuji learn English from him.
Comparison of Two Age Groups (Junior High & University) in Japan on EFL Contexts
2013 JALT, Kobe
Statistical comparison of 2 ages groups regarding their EFL context
SLA in Flanders (Belgium) and Japan: BALLI-reponses
2011 JALT, Tokyo
Report on and statistical analysis of the results of a BALLI-like (Beliefs about Language Learning) questionnaire conducted in Flanders and Japan
The Language Teaching Policies and the Realities in Japan and Other Asian Countries
Temple University Japan, 2010 Applied Linguistics Colloquium
Situation in various Asian countries regarding the teaching of English
Teaching Public Speaking in Japanese Junior High School
Temple University Japan, 2009 Applied Linguistics Colloquium
This is a partial report of an ongoing attempt in classroom design of an intramural, extracurricular, non-compulsory public speaking course in a Japanese junior high school. One of the goals of this program is that the students enter important speech contests both within the district and on the national level. The report focuses on (a) observations and analyses of the panicipants, (b) basic concepts and skills they learn in writing, speaking and presenting speeches, and (c) a practical proposal of lesson plans in the framework of their timetable. Further research is required.
Differences in Second Language Acquisition in Flanders and Japan
Temple University Japan, 2008 Applied Linguistics Colloquium
This is a preliminary report of a study investigating the TESOL situation in Flanders, Belgium, with the aim of exploring the potential for solving present problems Japan has in this field. Learning English is a burden for the Japanese, while Flemish people often handle several languages including English with relative ease. Even taking the broader linguistic differences of Japanese and English into consideration, the contrast is very sharp. Through an examination of the differences in sociolinguistic backgrounds of learning foreign languages in Flanders and Japan, several points and strategies for learning English have emerged. This report mainly focuses on the analysis of the results of a questionnaire that was administrated in two junior high schools, one in Tokyo and the other in Flanders targeting 150 students who had just started learning English. The goal was to observe the actual learning/teaching styles in two societies. The data revealed that the Flemish children are inevitably exposed to much more natural and frequent occasions to use English.
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